Menu

Ruokakupla-podcast sukeltaa ruokafaktan ja ilmiöiden ytimeen

Sen lisäksi, että seurustelemme Nooran kanssa ja vietämme aikaa rutosti yhdessä, yhdistää meitä moni muukin tekijä. Ennen ekoja deittejä chattailimme kemikaalien vaikutuksista kalakantojen sukupuolten vääristymiin ja kipinät sinkoilivat. Ällön imelä  avautuminen, tiedetään — ja vain meidän kuplassa.

Noora tuntee ravintopuolen kuluttajakentän näkökulmasta, ravintosisällöt, sekä vaikuttavat aineet toimittajan ominaisuudessa. Omista projekteistani lähestulkoon kaikki liittyvät ruoan ekologisiin aspekteihin. Olipa kyse sitten villiyrteistä, lähiruoasta, hävikistä, vegaaniraaka-aineista, hyönteisistä jne. Yhdessä olemme tehneet villiraaka-aineisiin ja suomalaiseen luontoon keskittyvää VILLD-nettisarjaa. Toivottavasti olet siihen törmännyt, ja katsonutkin ehkä jonkun jakson! 

Ajatuksia ja puhetta ruoasta on riittänyt vaikka muille jakaa. Ja missä mahtavassa maailmassa elämmekään; nyt sille on löytynyt kanava: 19. huhtikuuta alkaa podcast-sarjamme nimeltä Ruokakupla, jossa puramme ruokakeskustelua pureskeltaviin osiin, pistämme omat käsityksemme, näkemyksemme ja uskomuksemme likoon. Onko ajatuksillamme kaikupohjaa?

Miten tähän päädyttiin? Kesällä 2017 osallistuin SuomiAreenassa S-ryhmän paneelikeskusteluun ruokaan ja syömiseen liittyen. Tilaisuudessa julkaistiin Ruokamanifesti, joka on  päänavaus teemoista, joihin ruokakentän on tulevaisuudessa satsattava, jotta homma kehittyy sekä alan toimijoiden, että kuluttajien kannalta oikeaan suuntaan. Pamfletti vaikutti jopa liian fiksulta ollakseen tästä todellisuudesta. Siinä painotetaan kotimaisen kalan järkevyyttä suhteessa ulkolaisiin, hyväksytään vegebuumi vallitsevaksi tilaksi ja noteerataan hävikki ongelmaksi, johon kaikkien elintarvikeketjun portaiden tulee suhtautua vakavissaan.

Juhlapuheissa tällaisia totuuksia on helppo laukoa, mutta aika kivasti teesit alkavat niveltyä myös käytäntöön. Huhut kertovat, että mm. kotimaisen kalan osalta tehdään kesään mennessä isoja, uusia avauksia. Ja esimerkiksi S-ryhmän ja Satokausikalenterin yhteistyö on lisännyt Suomalaisten kasvisten syöntiä miljoonilla kiloilla.

Ruokakupla-podcast rakentuu aiheiltaan Ruokamanifestin teemoille, ensimmäisessä jaksossa keskitymme ruokaan liittyvään tietoon ja uskomuksiin. Selvitämme, mihin tietoon kuluttaja voi luottaa, ketä oikein tulisi uskoa ruokafaktan ja -tutkimuksen ristitulituksessa. Kaikesta löytyy tietoa puolesta ja vastaan.

Ohjelman pääyhteistyökumppanina toimii S-ryhmä, mikä avaa meille mielenkiintoisen tirkistysreiän suomalaiseen vähittäiskauppaan: ohjelman tukena meillä on käytössämme ketjun tietojärjestelmät ja kuluttajadata. Olipa kyse sitten porkkala-hypetyksen vaikutuksesta savuaromin myyntiin tai parin viikon takaisen, pullovesien sisältämän mikromuoviuutisoinnin vaikutuksesta Vichyn menekkiin, saamme käyttöömme eksaktin totuuden datan muodossa. Myös kuulijoilla on kauttamme pääsy näihin tietokantoihin. Eli jos jokin ruokaan liittyvä, mitenkään määrällisesti mitattava kysymys askarruttaa, kysy, ongimme siihen vastauksen!

Monet ruokaan liittyvät aiheet herättävät tunnepuuskia puolesta ja vastaan. Siksi ohjelmassa haluamme kuluttajadatan ja omien mielipiteidemme lisäksi kuulla monipuolisesti tieteentekijöitä ja tutkijoita, mutta ehdottomasti myös teitä! Alla onkin linkki lyhyeeseen kyselyyn, jonka tuloksiin peilaamme virallisia lukuja ja väittämiä. Olisi upeaa, jos vastaat siihen, se ei vie montaa minuuttia ajastasi.

Noora on juontanut, selostanut ja toimittanut paljon, mutta itselleni tällainen podcastin tyyppinen puhuminen on uutta. Puhumisen lisäksi kuviossa jännittää yhteistyö S-ryhmän kanssa. Meille on vakuutettu, ettei sanomisiamme haluta rajoittaa, mielipiteitä saa ja pitää olla ja asioita kutsua niillä nimillä, joilla olemme ne oppineet puhekielessä tuntemaan. Pisteet S-ryhmälle siitä, että uskaltavat päästää meidät äänitysstudioon. 🙂

Ruokakupla -podcast alkaa siis 19.4.2018, eli herran jestas, parin viikon sisään! Ohjelman tuottaa podcasteihin erikoistunut Wecast ja ohjelman löytää mm. Yhteishyvän kanavista, Ruokakuplan omista some-kanavista (niissä ei ole vielä mitään, jaamme ne teille myöhemmin), sekä toki Kemikaalicocktailin FB:sta ja iTunesista.

PÄÄSET KYSELYYN TÄSTÄ >>>>

Yksi kommentti Jätä kommentti

Kommentit

Moi

Itse aloittelevana blogistina kirjoitin tuosta analysoinnista tänään, kun asia omassa ystäväpiirissä nousi esiin:

https://elementtiruokavalio.blogspot.fi/2018/04/lansimaisen-tieteen-sokeus.html

Mielestäni jännää seurata teidän yhteistyötänne kaupan kanssa. Ehkä kumpikin osapuoli voi oppia jotain.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Leave the field below empty!


Jos sinulla ei ole tunnusta, voit rekisteröidä sellaisen täällä.