Menu

Goji – antioksidanttipommi

Herkkumyslini resepti onkin monille teistä jo tuttu ja sen jatkaa kulemma menestystään kaveripiireissä ympäri Suomen – hyvä! Tosin alkuperäinen kiitos kuuluu Mallan mummille, jolta resepti on aikanaan saatu.
Kokkasin mysliäni viime viikolla ja höystin sen tällä kertaa goji-marjoilla. Goji, toiselta nimeltään Wolfberry, on monelle Suomalaiselle melko uusi tuttavuus. 1-2cm pitkä, 0,5-1cm halkaisijaltaan oleva soikea marja sisältää runsaasti ja erittäin monipuolisesti vitamiineja ja hivenaineita ja maistuu “rusinamaisesti karpalolle” sen paremmin en osaa kuvailla. Hieman kirpeyttä maussa on, mutta ei varsinaisesti…

Goji-buumi on suurimmillaan Kiinassa ja USAssa, joissa myös superfruit-trendi on iso juttu. Käytännössä superfruit tarkoittaa raaka-ainetta, jolla on tieteellisesti tutkittu ja todistettu, erityisen hyvä ravitsemusarvo. Esimerkkiä jenkkien goji-buumista täällä.

Gojissa eli “Himalajan ihmemarjassa” on enemmän antioksidantteja kuin missään hedelmässä. Antioksidantteja runsaasti nauttivat ihmiset ovat tutkitusti terveempiä, sillä monien sairauksien taustalla on kehon hehikentynyt antioksidanttipuolustus. Antioksidanteista enemmän täällä. Lyhyesti: kaikissa soluissa on vapaita radikaaleja ja hapettumista ehkäisevä puolustusmekanismi. Tämä puolustusmekanismi koostuu useista eri aineista, joiden yhteisnimitys on antioksidantit. Niitä ovat mm. tietyt vitamiinit ja kehon itsensä tuottamat entsyymit. Hedelmät, marjat ja vihannekset ovat eniten antioksidantteja sisältäviä elintarvikkeita.

Gojia on käytetty kauan kiinalaisessa lääketieteessä ja sen uskotaan mm. parantavan immuniteettiä ja näköä, suojaavan maksaa ja edistävän spermantuotantoa sekä verenkiertoa. Gojin hyötyjä:

  • 21 eri mineraalia mm. rautaa, kalsiumia, kaliumia, kromia, kuparia, mangaania, magnesiumia, natriumia, seleeniä, fosforia ja sinkkiä.
  • Runsaasti antioksidantteja, vitamiineja ja kivennäisaineita.
  • 500 kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiineissa ja 12 kertaa enemmän proteiinia kuin omenoissa ja mansikoissa.
  • Sisältävät 18 aminohappoa sekä vitamiineja A, B1, B2, B6 ja E betakaroteenia niissä on enemmän kuin porkkanoissa.

Gojimarjoja myydään yleensä kuivattuna ja ne voi syödä sellaisenaan. Niiden käytölle ei aseteta ylärajaa, eli gojiövereitä ei voi saada, ei siis pelkoa! Suomessa gojia myydään ainakin Punnitse & Säästässä irtotavarana.

Mainittakoon, että kiinalaisalkuperäisistä goji-eristä on USAssa löydetty korkeita torjunta-ainepitoisuuksia ja eriä on jouduttu vetää jopa markkinoilta. En tiedä mistä maasta Punnitse ja Säästän marjat tulevat, mutta kysyn ensi kerralla. Tosin, vaikuttaa vähän siltä, että lähes kaikessa, mikä Kiinasta tulee, havaitaan myrkkyeriä vähän väliä… Henkilökohtaisesti suosin mielummin kotimaista kuin kaukaa tänne roudattua. Eli vaikka gojilla on siis erinomainen ravitsemusarvo, mutta myös lähempää löytyy superfruit: mustikka! On vaan ajan kysymys, koska joku ulkomainen jätti ostaa Suomen mustikkavarannot ja lanseeraa ne superfruiteiksi… Ekologisesti ajateltuna, etenkin nyt kun kesä on jo korvalla, kannattaa mielummin napsia kotimaisia marjoja kun niitä kerran on omastakin takaa! Goji toki tarjoaa makuvaihtelua ja on värikäs, pirteä lisä vaikkapa juuri mysliin.

– Kemikaalijäämiä karttava haluaa luomugojia, jota myy ainakin Sunfood nutrition.
– Jos sen sijaan haluat kasvattaa gojisi itse, täältä voit ostaa pistokkaan!