Menu

Take Care

Tämä kuva hätkähdytti minua Brysselin lennolla juorulehden takakannessa. Siinä äiti ruiskuttaa ympäristömyrkkyä lapsen iholle. Mikä pahinta, koska kyseessä on suihke, melko varmasti tuossa tilanteessa mikrohiukkasia menee myös lapsen (ja äidinkin) hengitysteihin. Tämä mainos on aivan kamala.

Vastikään postaamani Ruotsin Luonnonsuojeluliiton teettämä tutkimus aurinkorasvojen haitallisista kemikaaleista kertoo, että juuri tässä Ambre Solairen Clear Protect Medium 15-aurinkorasvassa on kolmea haitallista kemikaalia, jotka ovat ympäristömyrkkyjä. Testissä löydettiin 1-4 haitallista ainetta per aurinkorasva. Ambre Solaire on siis kolmella kemikaalillaan pahimmasta päästä.

Mikä pahinta, tänä aamuna Hesarissa oli koko sivun mainos tälle tuotteelle ja otsikkona: “Kuluttaja-lehti 4/2008 Aurinkorasvatestin VOITTAJA”. Juuri tällaiset ristiriitaiset tiedot sekoittavat kuluttajien pään totaalisesti. Miksi tämä tuote on voittanut Kuluttaja-lehden testin johtuu siitä, että Kuluttaja-lehti ei testannut suinkaan samaa, mitä Ruotsin Luonnonsuojeluliitto vaan “Kuluttaja-lehti 4/2008: testissä tutkittiin aurinkovoiteiden UVB- ja UVA-suojaavuutta. Tuloksia verrattiin pakkauksessa ilmoitettuun suojakertoimeen. Lisäksi tutkittiin tuotteiden vedenkestävyyttä, kosmeettista laatua ja pakkausmerkintöjä”.

En ole vielä saanut Kuluttaja-lehden tukimusta käsiini, mutta veikkaan Ambre Solairen menestyneen, koska
a) tuotteen suojakerroin on suunnilleen se, mitä se väittääkin (aina näin ei ole)
b) siinä on seikkaperäiset ohjeet tuotteen käytöstä
c) se pysyy melko hyvin uimisen aikana (+ kertyy vesistöön)
d) kosmeettinen laatu on todella häilyvä termi

Lisäksi mainoksessa on Euroopan syöpäjärjestöjen liiton logo ja teksti “Ambe Solaire tukee Euroopan syöpäjärjestöjen liittoa” entä tukeeko liitto todella tätä tuotetta? Rohkenen kysyä. Olen hämmentynyt ja ihmeissäni. Koko sivun mainos Hesarissa, se on jo maksanut jonkin verran. Lisää varmasti myyntiä ja näiden mainoslauseiden jälkeen jokatoinen äiti vetelee rasvaa lapsensa pintaan. Oksettaa. Eniten oksettaa brändin mainoslause: Tke Care.