Menu

Maanantaiurputus

Joku kyseli aikaisemmin, ilmaistessani sivulauseessa negatiiviset fiilikseni kokoomuksen Eija-Riitta Korholaa kohtaan, että “mikä siinä Eijassa nyt sitten on?”. Melkein kaikki. Nainen edustaa omaan ajatteluuni nähden toista ääripäätä lähes kaikessa. En koe, että sen enempää haluaisin julkisesti käydä mitään Eija-keskustelua, mutta lukekaapa Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta-blogin “Kokoomuslaiset sekoilee urakalla” – teksti, suosittelen.

Sen lisäksi, että poliitikon uskottavuutta syö tällainen sekoilu, ei imago vahvistu myöskään siitä, että esiintyy meikkimallina monikansalliselle kosmetiikkabrändille illassa, jossa ideana on myydä, myydä ja myydä (Korhola siis mallina). Vai miten suhtautuisitte siihen, että Sauli Niinistön kainaloihin vedeltäisiin “uutuustuote mies-dödöä” Rexonan ystävämyynnissä? Söisikö se Saulin uskottavuutta?

Onneksi on ihmisiä, jotka ottavat ilmastonmuutoksen vähän vakavammin ja tietävät sen vaikutuksista vähän enemmän kuin Korhola, Pasi on yksi heistä.

Jatkan urputtamista. Okei olen idealisti, mutta on silti erittäin äässistä, että rikkaat jyrää vaaleissa(kin) ja kokoomuksella on varaa ostaa Hesarista etusivun mainos, jossa Stubb mainostaa Pepsodent-rivillään europarlamenttiehdokkaitaan (vaikka Stubb onkin mielestäni tyyppinä hilpeä, rento ja virkistävä, en diggaa kokoomusmeiningistä). Rahan jyrääminen on tietenkin elämää, kyllä minä sen tiedostan. On vaan väärin, että tietyillä puolueilla on varaa “ostaa” kansan äänet. Siihen ainakin pyritään. Ja jos EU-parlamenttivaalit jotain ovat, niin markkinointi- ja imagokilpailu.

Tilanne on vähän sama kuin luomutuotteiden kohdalla: useampi varmasti ostaisi luomua, jos…
a) ylipäänsä tietäisi jonkin pienen luomutila Xn tuotteita olevan olemassa (mainostus)
b) tietäisi, että mistä niitä tuotteita saa (mainostus)
c) kokisi tarvitsevansa luomua (mainostus)
d) ymmärtäisi luomun edut tavanomaiseen nähden (mainostus)

Mainostaminen on a ja o. Sama pätee vaalikampanjointiin. Miten voi äänestää ehdokasta, jota ei tiedä olevan olemassa? Kun on paljon hynkkyä, voi omaa viestiänsä toitottaa kerta toisensa jälkeen, jolloin viesti todennäköisesti tavoittaa potentiaalisen äänestäjän paremmin. Kun taas on vähän hynkkyä, on vaikeampi saada huomiota omalle asialleen.

Paitsi tietty, jos sattuu ylläpitämään suosittua blogia, jonka pitäminen on ilmaista 🙂

No niin, tämä oli nyt tämän viikon urputusannos. Pointtini on: muistakaa kaverit miettiä tarkkaan, ketä äänestätte.