Menu

Ei oo helppoo

Olen viimeiset kuukaudet ollut onneni kukkuloilla: voin taas fillaroida töihin. Lähijunailun ja taittopyörän yhdistäminen on neroutta. Mutta onko se niin helppoa miltä kuulostaa?

Istahdin juuri matalalattiajunaan, jossa on todella hienot vaunut: ovessa on lastenvaunujen ja fillarin kuva ja pyörätuolimerkkikin, jotta liikuntarajoitteiset ja muut pyörillä liikkuvat tietävät, missä vaunussa on enemmän tilaa. Olen ollut tosi fiiliksissä näistä vaunuista, sillä lastenvaunuillakin sinne mahtuu helpommin kuin tavalliseen junanvaunuun.

Yleensä taittelen fillarin kasaan, koska näin en ole muiden tiellä. Toisinaan en sitä tee, koska junavaunu on melkein tyhjä. Tänään istahdin vaunuun fillarin kanssa taittelematta sitä, koska tilaa oli hyvin sekä minun pyörälleni että samassa vaunussa oleville lastenrattaille. Sitten naisääni kuuluttaa: “hyvät matkustajat, pyörän kuljettaminen junassa on ruuhka-aikaan kielletty”. Huusin reaktionomaisesti “haista paska”. Ihmiset naureskelivat vähän ja ihmettelivät ääneen, että onko tämä joku VRn uusi tapa miellyttää asiakkaita vieläkin enemmän.

Siis en tajua. Taittelin fillarini heti kasaan, eikä kolmesti ohi kävellyt konnari edes huomannut sitä. En ihmettele: taitettu pyöräni ei vie tilaa sen enempää kuin iso laukku — tai lastenrattaat.

Oli pakko käydä katsomassa VRn sivuilta, että onko pyörän kuljettaminen ruuhka-aikaan todella kielletty? On se.

  • Polkupyörä kuljetus ei ole mahdollista ruuhka-aikoina ma-pe klo 7.00-9.00 eikä klo 15.00-18.00.

Ymmärrän, että ruuhkajunissa koitetaan tällä säännöllä varmistaa paikka mahdollisimman monelle, mutta minusta tämä on kyllä silti utopistosta, eikä edistä millään tavalla ekologista työmatkustamista.

Löysin VRn sivuilta lisää infoa taittopyöriin liittyen:

“Näppärät taittopyörät voi kuljettaa kokoon taitettuna käsimatkatavarana ilman polkupyörämaksua kaikissa kauko- ja lähiliikenteen junissa. Jos taittopyörä mahtuu hattuhyllylle, muista suojata se suojapussilla välttääksesi likaamasta muiden matkatavaroita. Suurimmat taittopyörät eivät kuitenkaan mahdu hattuhyllylle eivätkä IC-junien panttilukollisiin matkatavaralokerikkoihin”.

  • Pendolino-junissa taittopyörän voit kuljettaa vaunujen eteistilojen isossa matkatavaralokerikossa, joita on yksi vaunua kohden.
  • InterCity-junissa taittopyörän voit kuljettaa palveluvaunun matkatavaralokerikossa tai vaunun 5 avolokerikossa. Huomioi kuitenkin, että alempi lokerikko on varattu lastenvaunuille.
  • Lähijunissa taittopyörän voit kuljettaa eteistiloissa.
  • Huom! Jos taittopyörä ei mahdu kaukoliikenteen junissa matkatavaralle varatulle paikalle, se voidaan kuljettaa polkupyöräpaikalla. Tällöin sen kuljetuksesta peritään polkupyörämaksu.

Matkustussäännöissä ei kuitenkaan kerrota sitä, saako taittopyörääkään kuljettaa junassa ruuhka-aikaan? Minä päättelen tekstistä, että saa, mutta eihän sitä tiedä..

Näin näppärästi fillari kulkee vanhanaikaisissakin junavaunuissa (ei matalalattiavaunuja siis), joissa on fillariteline. Näitä telineitä ei kuitenkaan saa VRn ohjeistuksen mukaan käyttää ruuhka-aikana. Se on urpoa.