Menu

Stockmannilla vihertää

Helsingin keskustan Stockmannin kosmetiikkaosasto on todennäköisesti paikka, johon jokainen Suomen markkinoilla myynnissä oleva kosmetiikkabrändi haluaisi oman ständinsä. Vaikka verkkokauppa haastaa perinteiset tavaratalot ja mm. Stockmann on näinä nettikauppa-aikoina haasteiden edessä, on kosmetiikka sellaista, mitä monet haluavat päästä hipelöimään ja testaamaan ennen ostopäätöksen syntymistä. Isojen tavaratalojen kosmetiikkaosastoilla on aina kuhinaa.

Minua harmittaa, että luonnonkosmetiikka ei voi kilpailla samoista markkinapaikoista kuin tavanomaisen kosmetiikan jätit, olipa kyse sitten lehti- tai ulkomainonnasta tai juuri tavaratalonäkyvyydestä. Budjetit vaan ovat täysin eri sfääreissä. Helsingin ytimen Stockallakin lähes kaikki luonnonkosmetiikka myydään katutason alapuolen osastolla, siinä missä monikansalliset jättimerkit paistattelevat hienoine ständeineen katutason kerroksessa.

Siksi Mádara onkin tehnyt pienoista historiaa: brändillä on parhaillaan paitsi koko ikkunan teippaus Stockmannin ikkunassa Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun kulmassa myös oma, kasvihuonetta imitoiva osasto tavaratalon katutasossa, tavanomaisen kosmetiikan seassa. Ihan hillitöntä! Kosmetiikkamaailma on muuttumassa, tämä on minusta yksi pieni todiste siitä.

kc-stocka6

kc-madaracrewVäsyneet, mutta onnelliset ystäväni Latviasta

Madaralaiset rakensivat kasvihuonetta viiteen asti aamulla, koska homma piti saada tehtyä sulkemisen jälkeen, ennen kuin tavaratalo avaa ovensa seuraavana aamuna. Tykkään siitä, kuinka firman tyypit ovat aina “kädet mullassa” itse. Ehkä juuri siksi Mádaralla meneekin niin hyvin — ja todennäköisesti samasta syystä meillä synkkaa. Olen itsekin toiminnan nainen ja delegoimista mielummin teen asiat itse, jos vain voin/ehdin/osaan. Tuleepahan hommat tehtyä juuri niin kuin haluaa ja visioi.

Osasto on mielestäni onnistunut ja herättää varmasti ohikulkijoiden kiinnostuksen. On ihan superia olla osa tätä kuviota omien tuotteiden kanssa: molemmat Pihlaja-voiteet ovat hyvin esillä sekä ikkunateippauksessa että kasvihuoneessakin. Mutta vaikken olisi mitenkään tekemisissä Mádaran kanssa, kirjoittaisin todennäköisesti tätä postausta silti. Dr. Hauschkaa lukuunottamatta en usko, että yksikään luonnonkosmetiikkamerkki on voinut Suomessa panostaa näin isoon ja näkyvään kampanjaan, kuin mitä Mádara parhaillaan tekee. Se taas kertoo siitä, että kuluttajat ovat alkaneet äänestää kukkaroillaan; luonnonkosmetiikka kiinnostaa suomalaisia kuluttajia enemmän kuin koskaan ja sen myötä merkeillä alkaa olla käytettävissään isompia budjetteja, esimerkiksi juuri markkinoinnin tekemiseen.

kc-stocka5

kc-stocka7Testereissäkin on Mádaran uusi, tummanpuhuvampi look

kc-stocka2Uunituore Pihlaja Body Butter

kc-stocka1Ai miten niin leso? (Ai miteen niin paksuna?)

kc-stocka3Saa käydä testaamassa! …Niin ja voi sitä toki syödäkin. 100% luonnollista kun on. 😉

On aika hyvä fiilis: kaksi uutukaista on puskettu ulos vuoden sisään ja olen molempiin tuotteisiin tosi tyytyväinen. Olen toki jäävi, mutta tykkään aidosti sekä Pihlajavoiteesta että Body Butterista ihan älyttömästi ja ostaisin niitä itsekin. Ja Pihlajavoide on jo tainnut todistaa ihan itse oman paremmuutensa, ei siihen minua enää tarvita. Olen erityisen iloinen, että saimme tehtyä molemmista tuotteista vegaaniset. (Tiesittekö muuten, että diilasin vegaanien sanansaattajalle, Jared Letollekin Pihlajavoidetta? Tsihi…)

Vinkki viikonloppuun: jos olet lauantaina Helsingin keskustassa, kannattaa poiketa Stockalla Mádaran kasvihuoneella. Monet merkin kosmetiikkatuotteissa käytettävistä raaka-aineista ovat syötäviä ja sen kunniaksi Hymy Raw Food Cafén raakakokki Maria Lönnqvist tarjoilee upeita raakakakkuja sekä smoothieita, jotka on valmistettu samoista raaka-aineista kuin Mádara-kosmetiikkakin. Saas nähdä, saammeko pihlajakakkua… Maria on herkkuineen paikalla klo 11-15. Ehkä nähdään? (Ellen ole synnyttämässä…)

…Ja tosiaan: Pihlaja Body Butter löytyy nyt Stockmanneista kautta maan ja pian myös muista kadunvarsipaikoista. Pidän teitä ajan tasalla! Verkon puolella tuotetta myy jo Hyvinvoinnin tavaratalo*, jossa hinta on 24.80 €. Stockalla hinta on about sama, 24,90 €.

Postauksen kuvat: allekirjoittaneen lisäksi Natural Goods Companyn Instagram-tili

*Affiliate-linkki