Menu

Treeniä vauva-arkeen

Muistatte varmaan treenivuoteni 2013? Tykitin salipäivityksiä silloin somessa siihen malliin, että osaa varmaan alkoi ärsyttää. Loppuvuodesta tulin raskaaksi, juuri kun olin parhaassa fyysisessä kunnossa ehkä ikinä. Huvitti ja vähän harmitti, koska tiesin joutuvani aloittamaan treemihommat taas alusta synnytyksen jälkeen. Kun vaakakupissa kuitenkin on ihmisen alku, niin eipä juuri harmittanut se, että hetkeksi muumiutuu.

kc-salilekaKiitos hyvän lihaskunnon, jaksoi kroppa raskauden ja synnytyksen hyvin ja palautuikin erinomaisesti. Jatkoin treenaamista ihan vikoille raskauskuukausille, koska se tuntui hyvältä ja jopa helpotti kamalia liitoskipuja, joista yhdessä vaiheessa kärsin. On varmasti hyvin henkilökohtaista se, minkälainen liikunta kullekin odottajalle sopii, minä jatkoin salitreeniä loppuun asti, vain muuttaen joitakin liikkeitä ja jättäen osan pois. Kroppa kertoo aika hyvin itse, mikä on ok ja mikä ei.

Synnytin elokuussa ja treenasin viime syksynä noin kuukauden, sen jälkeen kun olin saanut puhtaat paperit jälkitarkastuksesta, mutta lokakuussa iski kaamea tauti kurkunpääntulehduksineen kaikkineen ja siihen se tyssäsi, hyvin alkanut treeniarki. Sitten alkoi vauva nukkua huonommin, olin koko ajan väsynyt, tuli joulu ja uusivuosi ja sitten lähdimmekin aurinkoon komeksi viikoksi.

Thaimaassa söimme aika fiksusti (iltaisin ei päässyt kaapille napostelemaan, kun ei ollut omaa keittiötä ja herkkuvarantoja) ja uimme päivittäin. Sain taas tuntumaa siihen, miten kroppa alkaa timmiytyä jo pienistä jutuista. Juuri näkyvät tulokset taitavat olla monelle isoin moottori liikuntaharrastuksen ylläpitoon sen fyysisen hyvän olon lisäksi. Minulle ainakin. Parasta on hyvä olo, mutta ihan yhtä parasta on se, että lempivaatteet mahtuvat päälle. Minähän olen aikamoinen syömäri ja harrastankin mielummin liikuntaa kuin himmailen ruoan kanssa.

Jo ennen reissua olin ajatellut, että haluan taas personal trainerilta apua. Keväällä 2013 minua valmensi Oikotie Optimaaliin -ohjelmassa Hanski. Veikkaan saaneeni silloin hyviä tuloksia nopeasti juuri siksi, että piti käydä aika tiheään mittauksessa, jossa tsekattiin kropan eri pisteiden hormonitasapainoa ja myös esim. rasvaprosentin sai tietoonsa samalla. Kun joku valvoo, on minulla aika hyvä itsekuri, koska en halua tuottaa pettymystä — en itselleni, enkä pt:lle.

Kun palasin Thaimaasta, minua odotti kuin tilauksesta sähköpostissa muutama kiinnostava meili: toinen oli eräältä personal trainerilta ja toinen koskee joogaamista. Tartuin molempiin mahdollisuuksiin. Tässä kahden lapsen vauva-arjessa ei todellakaan ole aikaa rampata salilla monta kertaa viikossa ja tällä kertaa korostuukin toiminnallinen harjoittelu kerran viikossa salilla, pari kertaa viikossa kotona ja myös kotijooga. Vauvan kanssa arki sitäpaiti on yhtä jumppaa, kun kahdeksan kilon nahkapainoa pitää nostella alvariinsa. Tanssimaan haikailen, mutta ehken ihan vielä viitsi olla niin kunnianhimoinen, kun koskaan ei tiedä, pääseekö tunnille vai ei. Kotona voi treenata silloin kun on aikaa, ja esim. 20 minuutin treeni vaikka pari kertaa päivässä on ihan realistinen tavoite.

Emmi-Liia kirjoitti vastikään Hesariin aiheesta, josta juttelin kanssaan viime viikolla: koemme molemmat, että me tankkasimme O-O:ssa liikaa proteiinia. Itse aloinkin himmailla protskujen kanssa jo ekojen treenikuukausien jälkeen kun huomasin, että olen menossa vähän liian “bulkyyn” suuntaan. Siitä ei mediassa ole juuri puhuttu, teollisuus ja lehdistökin toitottavat vaan proteiinin upeutta. Ihan kuin sitä ei voisi saada liikaa. Hiilareihin taas suhtaudutaan kuin ruttoon: luullaan, että niitä ei tarvitse yhtään mihinkään. No kyllä tarvitaan. Ja onneksi uusi pt oli kanssani samoilla linjoilla aiheesta.

Ei silti: O-O oli silmiä avaava juttu minulle ja olen tosi kiitollinen, että löysin ohjelman kautta liikkumisen ja treenin ilon ja sisälläni asustavan hullun treenimuijan (todiste ohessa). On supertärkeää kuunnella omia tuntemuksiaan sen sijaan, että veivaa jotain ohjelmaa olematta tyytyväinen.

kc-treeni.hulluMikäli haluat lukea treenipostauksiani, löytyvät kaikki blogin oikean laidan liikunta-kategoriasta. Treenikevättäni ja O-O -ohjelmaa koskevat tekstit lienevät kaikki tässä:

 

Postauksia kotijoogaan ja uuteen treenikuvioon liittyen tulossa, jahka mulla ensin on kahden viikon päästä kuntotesti.

2 kommenttia Jätä kommentti

Kommentit

Mun kanssa kotijoogaa. Säästyy kaikkien releiden ostolta ja näyttäytymisen pakolta, ja matka “salille” on lyhyt. Vuosia sitten kävin hot joogassa ja nyt oon netistä löytänyt valtaisasti joogatunteja ilmaiseksi.
Myös n. 4x vk lihastreeniä himassa. Lisäksi pyöräillen kaikki matkat töihin, kauppoihin yms. Tätä nyt 7 kk putkeen hyvän ravinnon kanssa. Elinvoima + jaksaminen just bra.

Postauksia odotellessa sitten vaan 🙂

Kotijumppaa täälläkin, tokan raskauden puolivälissä ja töiden ohessa.

Saisko ruokapostauksia lisää? Etenkin niitä, mitä teillä koko perhe syö, koska lapsethan ei tunnetusti salaattia sinänsä napsi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Jos sinulla ei ole tunnusta, voit rekisteröidä sellaisen täällä.