Menu

VR , en jaksa sua enää

VR on minulle vähän kuin uskoton rakastaja: vaikka saan nenilleni säännöllisesti, jaksan aina antaa uuden mahdollisuuden. Perjantaina meni tosin hermo sen verran pahasti, etten tiedä koska koen tarpeelliseksi ostaa taas junalippua.

Tähän saakka olen väistellyt halpabusseja, koska ekologisuus ja koska lapset. Esimerkiksi 1-vuotiaan kanssa on kätevää mennä junalla, onnistuu vaipanvaihdot, ruokailut ja muu iisimmin kuin bussissa.

Ostan yleensä junalipun aina netistä. Se on nopeaa ja helppoa, en ole jonottanut tiskillä vuosiin. Perjantaina tuli kuitenkin sen verran äkkilähtö, että ajattelin ostaa lipun junasta, vaikka se onkin kalliimpaa. Asemalle päästessäni aikaa olikin yllättäen sen verran, että päätin ostaa lipun ekaa kertaa automaatista.

Valitsin automaatista Helsinki-Turku -junan. Ajattelin, että määränpääni Salo määritellään myöhemmässä vaiheessa. Unohdin kuitenkin 1-vuotiasta samalla kauramaidolla rauhoitellessa, että olin vasta valinnut Hki-Tku, ja että se Salo pitäisi saada jostakin näkyviin. Maksoin, ja vasta tässä kohtaa ihmettelin hintaa: 33 euroa. Tajusin, että helvetti, se Salo jäi nyt valitsematta, olin ostanut lipun Turkuun saakka. Onnekseni mulla oli vielä vartti aikaa, ja menin kurkkaamaan palvelutiskitilannetta, jossa ei ollutkaan jonoa. Halleluja!

Kerroin kassalle tilanteen, ja pyysin häntä vaihtamaan lipun Hki-Salo lipuksi. Mies teki työtä käskettyä ja pyysi multa 4 euroa lisää. Sen jo maksamani 33 euron päälle. Olin monttu auki. Helsinki-Salo maksaa yleensä 27 euroa, joten eikö mun kuuluisi saada rahaa takaisin, maksamisen sijaan? Miksi pitäisi pulittaa vielä ekstraa, vaikka halusin vaihtaa pidemmän junamatkan lyhyempään?

”No koska matkan peruutus maksaa kympin ja muutos viisi euroa” totesi virkailija.

Nauratti ja vitutti. Ensinnäkin: miksi kukaan vaihtaisi lipun lyhyempään matkaan, jos se kerran maksaa enemmän, kuin alkuperäinen lippu? Toisekseen: virkailijanhan olisi pitänyt pyytää minulta lipun muutoksesta viisi, eikä neljä euroa — mutta sillä nyt ei ollut mitään väliä, koska meni hermo noin ylipäänsä.

vr_kaupunkijuna

Kuva: vr.fi

VR on lähtökohtaisesti niin kallis, että vahingossa tilatun väärän lipun vaihtaminen oikeaan pitäisi todellakin kuulua hintaan — etenkin jos lipun on ostanut kaksi minuuttia aikaisemmin. Se olisi inhimillistä. Mutta juuri inhimillisyys ja maalaisjärki ovat asioita, joita VR:llä ei musta ihan liikaa käytetä.

Parhaillaan VR rokottaa ihmisiä myös esimerkiksi impulsiivisuudesta, vaikka se kannattaisi kääntää hyödyksi. Moni tekee matkasuunnitelmia niin lyhyellä varoitusajalla, ettei ole saumaa ostaa kuukausia aikaisemmin VR:n halvimpia kampanjalippuja (joiden joukossa on tosi huokeita matkoja). Esimerkiksi me emme koskaan voi ostaa edullisia kamppismatkoja, koska tiedän aina maksimissaan 1-2 tuntia aikaisemmin, mihin junaan lasten kanssa ehdin. Eikö olisi fiksua houkutella ihmisiä raiteille halpojen äkkilähtöjen muodossa? Että kun varaat ajoissa, saat valita mieluisan paikan — tai ostaa halvan kampanjalipun — ja jos ostat lipun pari tuntia ennen lähtöä, otat sen paikan, mikä on vapaana ja saat halvemmalla. Näin saataisi ne muuten tyhjiksi jäävät paikat mahdollisesti vielä täytettyä. Mun maalaisjärkeen tämä istuisi hyvin. Se vaan ei taida istua VR:n talouteen kovin hyvin, junathan ovat melkein aina puolityhjiä, kun niillä reissaan. Halvemmat bussiyhteydet ovat napanneet monet kyytiin.

Nämä on näitä arjen pieniä asioita, jotka kuitenkin muuttuu isoiksi, kun niitä kertyy iso pino. Salosta takaisin tullessa juna oli myöhässä (taas) 30 minuuttia. Eihän se ole ihme, että piti resetoida ajotietokone, olihan ulkona jo yksi aste pakkasta. #noijunatmitäänkestä

Parempia junailufiiliksiä teille muille.

Nostokuva: Dorit Salutskij

4 kommenttia Jätä kommentti

Kommentit

Ihan samaa mieltä tuosta että kannattaisi houkutella hinnalla noita lyhyellä varoajalla matkan varaavia. Itsekään harvoin tiedän tarpeeksi etukäteen milloin pääsen lähtemään. Ja kun bussin etuna on vielä usein se että pääsen lähemmäs lopullista osoitettani, niin ei ole mitään järkeä kulkea kalliimmalla kulkuneuvolla.

Itsekin muuten pitäisin junasta enemmän kulkuvälineenä, ja jos vaan hinta olisi kohdallaan niin sen voisi valita useammin.

Kuinka vaikeaa maalaisjärjen käyttö ja hyvä palvelu voikaan olla. Tai siltä useasti ainakin tuntuu.

Hei!

Kiitos palautteesta, ikävää että junamatka ei alkanut odotustesi mukaisesti. VR:llä on useita erilaisia junalippuja. Joustavaan lippuun sisältyy maksuton mahdollisuus perua tai muuttaa lippu.

Parhaillaan myynnissä on miljoona edullista junalippua, esimerkiksi Helsingistä Saloon pääsee 8 eurolla.

Halvimmat junaliput löytyvät hintakalenterin avulla. Kalenteri, tarjousliput ja tietoa Joustavasta lipusta löytyy http://www.vr.fi

Kuten olemme alkusyksyllä kertoneet, VR pistää junalippujen hinnoittelun uusiksi. Lipun hintoja pitää alentaa, siitä olemme aivan samaa mieltä.

Paremmin onnistuneita junamatkoja jatkossa,

terveisin

Mika Heijari
viestintäpäällikkö
VR Group

Eiköhän asiaintilaan saada parannusta sitten, kun raiteetkin vapautuvat kilpailulle myös matkustajaliikenteessä.

Hyvä esimerkki siitä, kuinka rautateillä voi tarjota hyvää palvelua kohtuuhintaan, on Westbahn Itävallassa: http://aiheet.domnik.net/ai-2014/07/westbahn-itavalta

Vastaa käyttäjälle Niko L. Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Leave the field below empty!


Jos sinulla ei ole tunnusta, voit rekisteröidä sellaisen täällä.