Menu
Lue lisää

Sisältöyhteistyö. Olen saanut postauksen kirjoittamisesta palkan Suomen Blogimedialta, mielipiteet ovat omiani.

Mun terveys- ja kauneusdoupit


Olen aina ajatellut, että mitä tulee vitamiinien saantiin, hoitunee se itsestään, kunhna syön monipuolisesti. En ole koskaan ollut pillereiden suurkuluttaja. Vain D-vitamiinia otan yleensä säännöllisesti purkista. Parhaillaan otan kausiluontoisina “douppeina” päivittäin hunaja-inkivääri-kuusenkerkkäjauhe-satsin; vedän lusikallisen joka aamu. Stydi sekoitus, mutta tuntuu tehokkaalta. Nykyään otan huolellisesti myös maitohappobakteereita ja uusimpana tuttavuutenani biotiinia — ihan täysin turhamaisuussyistä.

Isoisäni oli kokki ja merimies, aktiivinen tyyppi, joka valmisti aina ruoan itse. Siinä missä isoäiti hallitsi voin, kerman ja suolan käytön, piti isoisä huolta, että jokaisena aamuna leivällä oli inkivääriä tai valkosipulia. Yhtä tarkka isoisä oli aamujumpastaan. Muistan ikuisesti sen sympaattisen näyn, joka minua isovanhempieni luona aina aamuisin olohuoneessaan odotti: isoisä muistutti jotenkin Nalle Puhia hahmoltaan, kun hän korkeavyötäröisissä jumppashortseissaan teki kyykkyjä ja nosti samalla käsiä ylös ilmaan. Söpöintä ikinä!

Isoisän arvostus laadukkaisiin raaka-aineisiin (paljon kalaa ja tuoreita vihanneksia, ei eineksiä) ja aktiivinen elämäntyylinsä on jotakin, jota itsekin tulen varmasti ylläpitämään niin kauan kuin elän ja pystyn itse asioihini vaikuttamaan. Mofa eli 91-vuotiaaksi, ajeli vielä autoa ja valmisti sushia vikana elinvuotenaan. Toivottavasti minäkin!

Koko blogini ydinajatus on alusta saakka ollut terveys ja myös kauneus tai esteettisyys. Olen halunnut testata, voiko luonnonkosmetiikalla korvata synteettisen kosmetiikan ja näyttää silti modernilta naiselta, ja olen halunnut olla koekaniinina ruokavalionikin osalta ja huomannut, kuinka paljon sisäisesti nautitut raaka-aineet vaikuttavat esimerkiksi ihon kuntoon. Saankin ihostani aika paljon kyselyitä, että miten sitä hoidan. Veikkaan salaisuuden olevan yksinkertaisesti ruokavaliossani, joka perustuu pääasiassa tuoreille kasviksille, kalalle ja kohtuumäärille. Lehmänmaitotuotteita käytän vähän, leipää en juurikaan ja syön pääasiassa gluteenittomasti. Lisäksi käytän alkoholia aika harvoin (pari kertaa kuussa) ja juon paljon vihreää teetä.

kc-bioteekkinosto

Vaikka olen kiinnostunut terveydestä, eettisyydestä, luomusta, ekologisuudesta jne. olen myös aina ollut esteetikko ja kiinnostunut esimerkiksi omasta ulkonäöstäni. Tv-vuosina olin vähän liiankin vaativa, koska kun itseään joutuu katsomaan töllöstä, ei sitä koskaan tunnu olevan tyytyväinen (ja kun se saakelin kuva aina leventää entisestään). Nykyään olen — kahden lapsen myötä — armollisempi itselleni, mutta silti pidän huolen, että liikun joka viikko ja koitan pitää ruokavalion ruodussa.

Jos seuraat minua Snapchatissa olet ehkä pannut merkille hiukseni: ne ovat aina pystyssä ja aivan harakanpesän näköinen ilmestys. Nuorempana se oli osa lookkia, ja kyllä mun pehko nykyäänkin on aika .. noh.. luovassa kunnossa, mutta talvi- ja pipokautena se on ihan mahdoton! Siksi olen alkanut kiinnittää huomiota hiusten vahvistamiseen, josko saisin kutrit vähän vahvemmiksi ja tottelemaan vähän paremmin.

bioteekin_super_biotiini_500x500pxBiotiini onkin ainoa “kauneusvitamiini” jota syön, koska haluaisin todella vahvistaa hiuksiani. Olen testannut syksyn ajan kotimaisen Bioteekin Super Biotiinia, nappaamalla yhden tabletin aamuisin. Tällaisista tuotteista on vaikea sanoa, tehoavatko ne vai eivät, sillä vaikutukset eivät näy heti. En ole varma ovatko hiukseni hyötyneet biotiinista, mutta ihoni on aivan varmasti! Pian kuurin aloittamisen jälkeen tajusin, että kuulaus on palannut, loppusyksystä kun iho oli sameammassa ja näppyläisemmässä kunnossa kuin aikoihin.

Biotiinia kutsutaan myös H-vitamiiniksi, josta harvemmin kuulee puhuttavan. H-kirjain tulee saksan ihoa tarkoittavasta sanasta Haut — en tiennyt! Biotiini on vesiliukoinen ja erityisen tärkeä se on hiusten ja ihon hyvinvoinnille. (Biotiini vaikuttaa kuulemma myös kynsiin vahvistavasti.)

Biotiinia on luonnostaan etenkin hiivassa, soijajauhossa, viljatuotteissa, maksassa, munuaisissa, ja munan keltuaisessa. En syö edellämainituista mitään muuta kuin munia, joten ruokavalion kautta biotiinin saantini ei välttämättä ole kohdillaan. Biotiiniövereitä ei saa aikaan ihan iisisti, joten käyttämässäni lisässä ei ole mulle riskiä, vaikka Bioteekin Super Biotiini onkin markkinoiden vahvin tuote (siinä on biotiinia 5500 mikrogrammaa / kapseli). Huomio: tuote ei ole vegaaninen, koska se sisältää liivatetta.

Mitä tulee hiuksiin ja kynsiin, olen valmis testaamaan ties mitä vaihtoehtoja, etenkin jos se ei verota lompakkoa liikaa. Tämä oma kuurini kestää 3 kk ja maksaa 12-13 euroa, ihan kohtuullista mun mielestä.

Jos sulla on hyväksi havaittuja ideoita etenkin hiusten vahvistamiseen (mieluiten mahdollisimman luonnollisia keinoja, esim. tietyt ruoka-aineet jne.) jaa ihmeessä vinkkisi mullekin kommenttiosiossa!

Ei kommentteja Jätä kommentti

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Jos sinulla ei ole tunnusta, voit rekisteröidä sellaisen täällä.