Tietoa mainostajalle ›
Menu

Basilika-pinaattismoothie

Teen monta kertaa viikossa vihersmoothien. Tavallisesti se on kasviksia ja proteiinia sisältävä drinkki, jota teen yleensä 2 lasillista. Yksi ei riitä korvaamaan ateriaa, usein vihersmoothie ajaa illallisen aseman. Ja melkein aina valmistan sen salitreenin jälkeen, joten lisään joukkoon myös proteiinia.

Muutama ilta takaperin tulin treeneistä nälkäisenä kotiin ja sain melkein kohtauksen, kun jääkaapissa ei ollut tammenlehtisalaattia. Laitan sitä aina smoothieen. Mutta niinhän se on, että parhaat oivallukset syntyvät usein vahingossa ja valinnanvaran puuttuessa.

kc-luomupinaattiSuosikkipakasteeni

Pakkasessa oli onneksi vakkarikäytössäni olevia Bio Inside -merkkisiä luomupinaattikuutioita ja jääkaapissa iso nippu tuoretta basilikaa, ne saivat ajaa salaatin roolin. Lisäksi käytin banaania, kookosvettä (jota juon aina treenin jälkeen), päärynää, inkivääriä, limen mehua, tuoremehua ja Andechserin luomumaitorahkaa.

kc-pinaattismoothie1

Lopputulos oli niin hyvä, etten meinannut pysyä nahoissani! Sain ekalla kerralla muistiin raaka-aineet, mutten määriä. Eilen koitin imitoida tätä ekan kerran onnistumistani ja pääsin melkein samaan. Veikkaan, että ekan version paremmuudessa oli kyse tuoreesta basilikasta, jota olin käynyt ostamassa ison nipun omasta lähikaupastani, Liike51:stä. Toisella kerralla käytin Prismasta ostettua luomubasilikapuskaa, mutta sen maku ei ollut yhtä syvä ja olisin tarvinnut ehkä pinaattia myös vähän enemmän.

Tuli silti ihan jees, ja suosittelen tekemään variaatioita itse, etenkin basilikan määrää voi lisätä, se todennäköisesti tekee drinksistä vieläkin paremman. Maitorahkan tilalla voi testailla eri kasviproteiineja, itse en ole vielä ehtinyt kokeilla tässä smoothieversiossa, mikä kasviprotsku toimisi parhaiten.

kc-pinaattismoothiet

 Basilika-pinaattismoothie

  • 3,5-4 dl tuoretta basilikaa
  • 3 kuutiota pakastepinaattia (itse käytän Bio Inside -merkkistä tuotetta)
  • 1/2 banaani
  • 100-150 g maitorahkaa (itse käytän Andechserin luomurahkaa)
  • peukalon pään kokoinen pala inkivääriä
  • 3 dl kookosvettä
  • 1/3 päärynää (valitse luomu, niin voit käyttää kuoretkin)
  • 1 dl raikasta tuoremehua, itse käytin Biottan Vita-mehua
  • 1 rkl limen mehua

Kaikki blenderiin, nautitaan heti.

Maku on pehmeä ja ihanan basilikainen. Hurmaava!

Valmistin Islallekin smoothien ja vinkkinä, että lapselle uppoaa melkein sama setti hyvin, kun laittaa suhteessa vähän enemmän banaania ja vähemmän basilikaa ja on tarkkana, ettei inkivääriä ole liikaa. Kätevä tapa saada lapsikin nauttimaan pinaatista ja tuoreesta basilikasta.