Menu

Maidon juoja: lopeta se tissuttelu

Se maitopropaganda, jolla meidät suomalaiset on opetettu tissille vielä aikuisenakin, on yksi syistä, jotka saivat minut aloittamaan blogini. Kirjoitin vuonna 2009 postauksessa Kasvisruokavalio ei ole vaaraksi luustolle aiheesta, jota Helsingin Sanomat nosti esille tänään: ruotsalaistutkimuksen mukaan maitotutoteet eivät vahvista luita.

Vuonna 2009 käytin paljon enemmän huutomrkkejä ja kirjoitin selvästi tiedostamattomammalle yleisölle kuin nykyään (olin itsekin keltanokka), joten tekstini on paikoitellen vähän huvittavaa luettavaa, mutta asia on samaa kuin mistä “saarnaan” nykyäänkin:

Joitakin paheita pitää ihmisellä olla, mutta yleinen harhaluulo on, että tarvitsemme maitotuotteita päivittäin! Kuvitellaan, että jos ihminen ei syö maitotuotteita, ovat luut vaarassa. Meidät on aivopesty maitoteollisuuspropagandalla luulemaan, että maito on ainoa tapa pitää luut kunnossa. Maito kuuluu poikasille ja meille muille maidon tulisi ennemminkin olla harvinaista herkkua, ei välttämättä jokapäiväinen ruoka-aine. Etenkin aikuisten maidon käyttäminen janojuomana on minusta hämmentävää. Vähän kuin aikuinen äijä imisi tuttia.

Aina kun puhutaan kalsiumista ja D-vitamiinista, maitoa pidetään itsestäänselvänä ykkösenä. D-vitamiinia saa kalasta (suomalaisten tulisi syödä kalaa 2-3 kertaa viikossa) sekä auringonvalosta. Kalsiumia puolestaan – joka on meille tietenkin tärkeä rakennusaine – sitä saa palkokasveista, vihreistä lehtivihanneksista, seesaminsiemenistä (vaikkapa tahinista), nokkosesta, pähkinöistä ja kaalista, josta se itseasiassa imeytyy maitoa paremmin! Kalsiumia on siis tarjolla kasvissyöjällekin vaikka missä, kunhan syö monipuolista ruokavaliota!

Maitoteollisuus on laiskistanut meidät luopumaan terveellisistä vihanneksista ja siemenistä luomalla helppoja, nopeasti hotkaistavia tuotteita, joita syömällä kyllä saamme D-vitamiinia ja kalsiumia, mutta jonka myötä menetämme paljon muita tärkeitä ravintoaineita. Niiden saamista korvataan sitten lisäravintein ja pillerein: ei mitään järkeä.

Lähde: Kemikaalicocktail 23.9.2009

Oma terveyteni muuttui dramaattisesti parempaan suuntaan kun vedin maitotuotteiden käytön minimiin. Ainoa maitotuotteeni nykyään on se eräs rahka, jonka nimeä en enää kirjoita, kun luulette että mainostan. 🙂 Mutta siitä nyt ei vaan mene maha sekaisin, en tiedä miksi. Mutta menipä maha sekaisin maidosta tai ei, se ei silti muuta sitä, että aikuisen ei tarvitse — eikä myöskään kannata — juoda maitoa.

kc-valio

Valiolla vuonna 2013 maitodokkarin kuvauksissa

Perustaessani blogin vuonna 2008, minulla ei ollut vielä lapsia, mutta nykyään järkyttää paitsi aikuisten terveys myös lasten: skidillä tarvitsee LÄÄKÄRIN TODISTUKSEN, jotta hänelle ei kaadeta päiväkodissa maitoa lasiin. Onhan se nyt naurettavaa, ettei tällaista asiaa anneta perheen oman päätäntävallan piiriin. Tämä kertoo aika paljon maitoteollisuuden vallasta ja lonkeroiden pituudesta: ne todellakin yltävät paitsi terveydenhuollon ammattilaisten koulutusmateriaaleihin, myös lastentarhan työntekijöiden käytäntöihin asti.

Kun oma lääkärini vuonna 2006…2007 (en enää muista kumpi vuosi oli kyseessä) kertoi, ettei aikuinen tarvitse terveenä pysyäkseen maitoa, hämmennyin ja olin aluksi skeptinen, koska siihen mennessä jokainen lääkäri ja terveydenhuollon ammattilainen oli, päinvastoin, kiinnittänyt huomiota siihen, että olin lopettanut maidon juomisen yläasteella. Aina piti perustella ja aina oltiin huolissaan luustoni kehityksestä. Vasta kun siinä 2006/2007 tienoilla kun lopetin lääkärin suosituksesta myös maitoa sisältävien keittojen, kastikkeiden, jogurttien, jäätelöiden jne. käytön, sain suolistoni kuntoon (lopetin myös vehnän, hiivan ja sokerin käytön).

kc-maito-ohjelmapuffiMaistoin Pilattu maito -maitodokumentissani raakamaitoa

Suurimman osan maitotuotteista voi korvata niin helposti muilla tuotteilla, että se saattaa jopa yllättää. Blogini on täynnä näitä korvaavia ideoita, kun selaat tekstejäni taaksepäin. Itse korvaan maitotuotteet näin:

  • Juomamaito –> lasiin vettä ja treenin jälkeen usein kookosvettä
  • Myslien ja murojen jne. kanssa –> kauramaito, riisimaito, mantelimaito, soijamaito*
  • Jogurtti –> chiasiemenhyytelö ja kaura- tai soijapohjaiset jogurtit*
  • Ruoanvalmistuksessa –> kaura-, soija*- tai kookoskerma
  • Jäätelö –> kaura- tai soijajäde* (tai itse tehdyt jätskit), MUTTA todettakoon, että juuri jätski on heikko lenkkini, mitä tulee maitotuotteiden käyttöön. Jos kus vaan ei pysty kieltäytymään.
  • Suklaa –> raakasuklaa
  • Rahka –> en korvaa millään, vaan käytän maitorahkaa

*Soijasta: käytän itse soijajogurttia, -maitoa tai -kermaa aniharvoin, yleensä siihen liittyy ruoan valmistaminen muille. Esimerkiksi anoppini ei voi syödä kauraa ja siksi jos kokkaan kaikille, käytän kaurakerman sijaan soijatuotetta. En ole itse ollenkaan vakuuttunut, että paljon prosessoidun soijan käyttö olisi terveellistä, mutta en ole asiantuntija ko asiassa.