Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›
Menu

Supermood helpottaa INCI:n tulkintaa

Olen koko kesän ja syksyn odottanut saavani testata kiinnostavinta kotimaista kosmetiikkauutuutta miesmuistiin, Anne Kukkohovin Supermoodia. Nyt olen testannut sarjaa useamman viikon ajan ja koen, että on jotakin sanottavaa.

Supermood on kotimaista luonnonkosmetiikkaa, joka on pakattu ja brändätty ison maailman tyyliin. On harvinaista, että Suomesta polkaisee esiin jotakin tällaista, enkä tiedä kosmetiikkakentällä vastaavaa ulostuloa. Merkin tavoite onkin breikata Suomen lisäksi ulkomailla, joten on ymmärrettävää, että brändin rakentamiseen ja visuaaliseen puoleen on panostettu isosti. Yli 10 vuotta mainosalalla ja sitä ennen mallina työskennelleen Kukkohovin mainososaaminen ja kontaktit ovat olleet Supermoodille epäilemättä kultaa kalliimpia ja avainasemassa lanseerausta tehtäessä. Kyseessä ei kuitenkaan ole pelkkä hyvän näköinen ja kivan kuuloinen brändi, vaan tuotteissa on ideaa. Nyt tykitetään takavasemmalta ja kovaa, Supermood on totisesti totallinen yllättäjä.

EB_ProductGroup_011

Supermood on holistinen kosmetiikkasarja, joka on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, Ecocert-sertifioidulla tehtaalla, Ecocertin standardien mukaan. Sarjalla ei kuitenkaan ole sertifikaattia, syy on yllättäen pakurikäävän käytössä!

Brändin ensimmäinen tuotelinja, Egoboost nimeltään, perustuu pakurikääpäuutteeseen. Pakuri on varmaan monelle tuttu elintarvikepuolelta, mutta se että sitä on käytetty kosmetiikassa ja näinkin isossa roolissa kuin mitä se Supermoodissa näyttelee, se on poikkeuksellista. Vaikka pakurikääpää saa käyttää kosmetiikan raaka-aineena, en tiedä muita kosmetiikkatuotteita tai -sarjoja, jotka hyödyntäisivät pakuria ja syy siihen lienee, se että sen käytössä on tiettyjä rajoituksia. Kukkohovi kommentoikin, että Supermoodilla ei ole sertifikaattia, koska ”pakuria ei voi sertifioida, koska se on ”villi”.

Miksi pakuri sitten on haluttu mukaan Supermoodiin? Koska pakuri sisältää poikkeuksellisen suuren määrän antioksidantteja. Ihonhoidossa pakurikääpä mm. korjaa ihoa ja pigmenttivirheitä.

Kaikissa Egoboost-tuotteissa on lisäksi suomalaista koivunmahlaa, joka on fiksu veto. Esimerkiksi Mádaran koko anti age -sarja perustuu juuri koivunmahlaan. Anne on totisesti kehittänyt sarjansa hyvien raaka-aineiden ympärille.

kc-egoboost

Sain testiin kuvan 6 tuotetta sekä sisäisesti käytettävän kauneusjauheen, jota en vielä ole käyttänyt, sillä en ole ennättänyt selvittää, onko imettäessä väliä ko tuotteen käytöllä. Todennäköisesti ei ole, mutta kun olen tosi varovainen ja myös, eh, tosi väsynyt, niin en ole saanut aikaiseksi selvittää jauheen käyttöä imetysaikana. Jauheesta ei siis ole kokemuksia, palaan siihen myöhemmin.

Supermood-tuotteet näyttävät luksukselta ja saattavat kotimaisen luonnonkosmetiikan ihan uudelle tasolle. Itse en välttämättä kaipaa näin prameaa ulkoasua tuotteille, joita arjessani käytän. En ole tottunut sellaiseen. Mutta en pane vastaan, onhan näiden kanssa läträtessä melkoisen high class -fiilis. Pakko myöntää. Supermoodilla tavoitellaan todennäköisesti tavanomaisen puolen luksuskosmetiikkaan tottuneita kuluttajia, jotka noin yleensä ostavat kalliita merkkejä. Hintaa on näilläkin: esimerkiksi putsari maksaa 39 ja seerumi 69 euroa.

kc-egoboost-serum

Eniten pidin sarjan kosteuttavasta One Minute Facelift -seerumista (kuva) ja The Perfect Day Cream -päivävoiteesta, joita käytän kimpassa aamuisin. Seerumi ja voide antavat todella ”potkua” ja saavat kasvot tuntumaan virkeiltä. Tällaisena paljon valvovana pikkuvauvan äitinä koin kyllä, että tuotteet tekivät kasvot tosi freesin näköisiksi ja sainkin — sattumaa tai ei — muutamaankin eri otteeseen kohteliaisuuksia alettuani käyttää Supermood-sarjaa kommentteja; en kuulemma näytä yhtään valvoneelta tai väsyneeltä.

Eyes Wide Open -silmänympärysseerumi sen sijaan on makuuni jo vähän liian tehokkaan oloinen: en kaipaa näin selkeää kiristävää tunnetta kasvoilleni, mutta voin kuvitella, että juuri tämä tunne on sellainen, että osa kuluttajista jää tuotteeseen ihan koukkuun. Iho tosiaan tuntuu kiristyvän hetkessä! Ehkä vähän vanhempana, sitten kun iho kaipaa tehokkaampia tuotteita, ehkä sitten innostuisin tästä.

Kun ekaa kertaa kokeilin silmänympärystuotetta, sain aikaan itselleni ryppyjä, absurdia kyllä. Näin siksi, että tuotteella kestää hetki imeytyä ja mennessäni koisimaan  — nukahdan nykyään sekunnissa, alati univajeinen kun olen — ”liimasi” voide ihooni rypyn, joka oli näkyvissä koko aamupäivän. Ei kovin miellyttävää, mutta opin, että tuote kannattaa laittaa illalla kasvoille niin, että hilluu hetken valveilla ennen kuin vetäsee oikosekseen unten maille.

EB_GentleFoamWash_03b-1280x1280

Tykkään vaahtomaisista putsareista ja Mádaran pesuvaahto on se jonka yleensä ostan, ellei kotoa löydy korruptiokosmetiikkaa. Supermood-sarjan puhdistusvaahto, Gentle Foam Wash, kiinnosti kovasti ja pesi minusta hellästi ja hyvin. Se tosin näyttää pumppupullosta tullessaan aluksi vähän oudolta: vaahdon seassa on ruskeita raitoja.  Tuote ei kuitenkaan ole pilalla, vaan pakurista johtuvista värieroista varoiteltaan pullon kyljessäkin ja se kuuluu asiaan. Minua se ei häiritse, mutta luksuskosmetiikkaan tottunutta peruskuluttajaa ehkä aluksi vähän.

Minulla on kokemuksia entuudestaan vain kahdesta toisesta putsarivaahdosta, Patykan ja Mádaran. Supermoodin tuote maksaa yli puolet sen mitä Mádara ja on kympin huokeampi kuin Patyka. Itse en koekenut Patykan tai Supermoodin vaahdonpuhdistustehon tai pesukokemuksen olevan niin kovin erilainen kuin Mádaran vaahdon, joka siis maksaa alle pari kymppiä. Tässä kohtaa hinta kirpaisee ainakin minua, vaikka tuote hyvä onkin.

Puhdistuvaahdon jälkeen on ideana putsata loput meikinjämät Pure Micellar Foam Toner -vaahdolla. Vaahtokonsepti kuulostaa tässä kohtaa jännältä ja onkin ihan uniikki juttu, mutta menee kyllä minun mielestäni vähän turhaksi kikkailuksi. Miksi tuote ei voisi olla kasvoveden muodossa? Mielestäni vaahto on tässä kohtaa oudohko valinta, vesi olisi paljon helpompi käyttää pumpulin kanssa. Aluksi koitin levittää vaahtoa kasvoille, mutta sitä päätyi hiuksiin ja oli hankala pyyhkiä vanulapuilla pois. Vaahtoa jäi jatkuvasti johonkin ja meni hermo. Päädyin itse tekemään niin, että hieron misellivaahdon käsiin, niin että vaahto muuttuu nesteeksi ja levitän sen sitten iholle, jolta pyyhin sen pumpulilla.  Olen näköjään kasvovesien ystävä tässä kohtaa, en tiennytkään. 🙂 Katja sen sijaan — joka muuten on toiminut Annen konsulttina Supermood-sarjan kehitysprosessissa — sen sijaan rakastaa juuri tätä misellivaahtoa. Näin eri tavalla me käytämme kosmetiikkojamme! Vaahto kuitenkin toimii kasvovetenä hyvin, vaikka käyttöliittymä ei minulle kolahdakaan,

Se mikä toimivien tuotteiden lisäksi on sarjassa tosi hienoa, on tapa, jolla tuoteseloste eli INCI-lista on toteutettu. Toivon todella, että muut valmistajat ottaisivat listauksesta mallia!

Muistatteko, kun olen joskus toivonut ääneen, että esimerkiksi elintarvikepuolella tuoteselosteiden lisäaineissa mainittaisiin, ovatko ne luonnollisia vai keinotekoisia? Tyyliin, luonnolliset E-koodit L-kirjaimella ja keinoteloiset K:lla. Olisi aika helppo tulkita tuoteselostetta. Kukkohovin sarjassa on selkiytetty ikonein, mitkä raaka-aineet ovat luonnollisia, mitkä luomua ja mitkä synteettisiä. Nerokasta!

♥︎ Luomuviljelty raaka-aine
★ Luonnollista alkuperää oleva ainesosa
✤ Synteettinen ainesosa

EB_EyesWideOpenSerum_03b-1280x1280

Tässä esimerkkinä Eyes Wide Open -seerumin INCI:

Aqua (Water) ★
Betula Pendula (Birch) Sap ♥︎
Hydroxypropyl Methylcellulose ★
Pullulan ★
Porphyridium Cruentum Extract ★
Inonotus Obliquus Extract ★
Maltodextrin ★
Hydrolyzed Hyaluronic Acid ★
Glycerin ★
Xanthan Gum ★
Citric Acid ★
Sodium Benzoate ✤
Potassium Sorbate ✤

Tuotteen pääraaka-aine (veden jälkeen) on koivunmahlaa ja se on luomulaatuista. Tämän jälkeen 10 seuraavaksi eniten käytettyä raaka-ainetta ovat luonnonkosmetiikan vaatimukset täyttäviä ja kaksi vikaa ovat luonnonkosmetiikassa sallittuja, synteettisiä säilöntäaineita. Aika helppo tulkita INCIä, vai mitä? Ellei Supermoodilla ole jotenkin patentoitu tätä merkintätapaa, niin ehdotan kyllä Mádaralla, että myös Pihlaja-sarjassa aletaan merkitä raaka-aineet jotenkin tähän tapaan. Tosi hienoa kehitystyötä!

Vaikka postaus taisikin sisältää enemmän kritiikkiä kuin hehkutusta, olen sitä mieltä, että sarja on todella hyvä. Supermood-sarjan voide- ja seerumituotteet ovat tehokkaita ja todella saavat ihon napakoitumaan ja ”liftautumaan”. Olen kuitenkin vielä aika siloposki, ja ehkä ihoni on vielä ”liian nuori” tarvitsemaan näin kalliita tehotuotteita. Tai sitten kuvittelen vaan, heh. Muutaman vuoden päästä saatan olla eri mieltä.

Sarjaa myydään monessa paikassa, löydät kaikki jälleenmyyjät täältä.

Upea sarja, onnea maailmanvalloitukseen toivottaa Kemppari!