Info
x

Tämä blogi on yhteistyössä Imagen ja Suomen Blogimedian kanssa

Image › A-lehdet mediamyynti › Suomen Blogimedia ›

Näin nappaat messuilijan

Aina on helppo neuvoa muita ja päteä jälkikäteen, miten asiat olisi pitänyt tehdä paremmin. Siksi besserwisseröin nyt oikein kunnolla, minä kun siis olen messuguru, kaksien messujen emännöintikokemuksella.

Suomalaiset mitä ilmeisimmin rakastavat messuja ja täytyy myöntää, että silloin kun messujen sisältö kiinnostaa itseä, niin mikäs siinä. I love me -messujen luonnonkosmetiikka- ja ruokapuoli olivat minusta superkiinnostavia läpikahlattavia ja etenkin eilen sadepäivänä suuntasin askeleeni mieluusti sisätiloihin.

kc-noora.messutHymy auttaa aina — vaikket tietäisi alkuunkaan, mitä olet myymässä.

Valitettavan usein messuilla näkee nuukahtaneita ständejä, joiden äärellä ei ole ketään.  Tiedän, että ko messuilla mukana oleminen ei ole yrityksille halpaa ja siksi ihmettelenkin niitä firmoja, jotka kyllä maksavat itsensä sisään, mutteivät panosta esillepanoon. Osallistumisraha menee hukkaan, jos messupreesens on 20 vuoden takaa tai jos estetiikka vaan muuten ei kiinnosta. Saat myydä aika hiton kovaa tuotetta, jos luulet, että pelkkä tuote myy itsensä.

Tämä on siis minun, messuista kaiken tietävän gurun ensimmäinen ohje: 1) jos osallistut messuille, osallistu kunnolla. Ei sen ständin tarvitse olla iso, pienikin voi olla kiinnostava. Kunhan se on muuta kuin valkoiset seinät ja ankea juliste (jossa ehkä hyvällä tuurilla on kirjoitusvirheitä).

Ja toisaalta taas: se juliste voi olla “ankea”, jos se on hauska. 2) Huumori toimii usein. Tähän tapaan:

kc-messujulisteKai ny reikä kiinnostaa aina!

Tietenkin pysähdyin lukemaan, veikkaan että aika moni muukin.

Messugurun vinkki numero kolme on omistautuminen. 3) Älä pelkästään pönötä pöytäsi ääressä vaan ole aktiivinen, innostunut ja puhuttele ohikulkijoita, mutta älä sorru helppoheikkiyteen. Sellaiset ainakin itse kierrän kaukaa. Myös maistiaiset toimivat erinomaisesti: jokainen ständi, jolla viikonloppuna tarjottiin suklaata tai muita herkkuja, oli porukkaa. 4) Saat maistiaisilla jengin helposti lähemmäs ja samalla voit alkaa jutella, ilman, että tarvitsee huudella perään. Herkkuja kannattaa olla aina — ja 5) testereitä.

Kuvan Hurraw-raakahuulirasvat keräsivät porukkaa kuin kärpästeippi kärpäsiä: jengi liimautui ständiin, jolla sai testailla kymmeniä eri luomuhuulirasvoja. Testaamisen myötä todennäköisesti aika moni innostui ostamaankin, näissä ei ollut tosin paha hintakaan. Satojen eurojen investointeja funtsitaan paljon kauemmin ja tarkemmin kuin muutaman euron huulirasvan ostamista, sikäli 6) messut suosivat huokeahkojen tuotteiden myyjiä. Jos myymäsi tuote on kallis, mieti, miten saat myytyä sen halvalla, esim. osamaksulla jne.

kc-hurraw.messutOnko tää purkkaa? Jotain karkkia ehkä? Eiku huulirasvaa! Ihkuu! Ja viel luomuu!

Hurraw-ständi keräsi porukkaa monesta syystä: värikkäitä tuotteita, 7) tuotteissa kiva ja moderni design, huokea hinta, testereitä kaikista mauista, innostunut henkilökunta jne. Eikä se ständi oikeastaan ollut kovin kummoinen, jos nyt kuvaa katselee. 8) Tärkeää on, että myyjä on läsnä ja osaa kertoa mitä myy ja miksi. Sillä pääsee pitkälle. Ei myöskään kannata vuodattaa koko elämäntarinaansa ja puhua aiheen vierestä. Porukka häippäsee nopeasti tai teeskentelee kuuntelevansa ja häippäsee heti, kun vedät henkeä. 9) Kannattaa keskittyä siihen, mitä asiakas kysyy. Liian monen ständin kohdalla ladeltiin ulkoa opeteltua litaniaa, joka lähinnä haukotutti minua. Eikä kysymyksiini osattu vastata! Tuotteen infot kannattaa todellakin opetella ulkoa, ettei vaikuta myyjänä ihan amatööriltä.

Nämä tyypit eivät haukotuttaneet ja he osasivat asiansa. :)

kc-marielasarkima

Kuva: Mariela Sarkiman Instagram-tili

Jos messujengi on tällaista kuten kuvassa ja koko ständin look on tähän tapaan loppuun saakka hiottu, ei tarvitse ihmetellä, jos naapuriständeille ei eksy kukaan. Näyttävä ja innostunut meininki imee ihmiset mukaansa ja hiljaiset hippiäiset voivat mutista itsekseen vieressä. Mutta ei se ole se koko! Olennaista on saada porukka pörräämään omalle kohdalleen, sillä 11) mikään ei vedä ihmisiä puoleensa kuin toiset ihmiset. Jos jengi pörrää kohdallasi, tulee uusia koko ajan lisää. Ole siis kiinnostava.

12) On tietenkin kannattavaa, että myy jotakin älyllistä tuotetta. Tätä tosin on pitänyt funtsia jo ennen messuja, joten jos olet inessä paskan tuotteen kanssa, on aika vähän tehtävää.

13) Mainio keino saada asialleen näkyvyyttä on luoda ständi, jonka äärellä kaikki haluavat ottaa kuvan.

kc-messut.voice

kc-ioveme.insta

Kuvat:  instagram.com/evamanumusic ja Instagramissa tägättyjä kuvia hashtagilla #iloveme2014

Voicen ständin edessä otettuja fotoja on Insta pullollaan, ehkä heillä oli jokin skaba aiheeseen liittyen? Tämän idean voi helposti kopioida: lanseeraa messuilla kilpailu, johon osallistutaan jakamalla kuva tuotteestasi sosiaalisessa mediassa. Helppoa ja tehokasta.

14) Hanki korttimaksupääte. Kaikilla ei kuitenkaan ole käteistä ja sen hakemaan lähteminen messuilla on ärsyttävää. Todennäköisesti menetät asiakkaasi messuvilinään.

Messuguru kiittää ja kuittaa. Asiaa messuilla bongatuista hyvistä tuotteista pian!

Psst…. Kiitos kaikille, jotka tulitte Maria Lönnqvistin ja allekirjoittaneen luennolle. 130 tyyppiä — huikeaa! Tuli hyvä mieli. :)


Maailman ekologisimmat farkut?

Muistatteko sen yhden postauksen vuodelta 2009, sen joka tehtiin punavuorelaisbunkkerissa? Coston tyypit ovat päässeet maan alta kirkkaaseen päivänvaloon ja tulevaisuus se vasta kirkkaalta näyttää, suorastaan loistavalta. Menossa on kenties maailmanvalloitus.

k_costobunkkeri

Coston bunkkeri vuonna 2009

Maailmaa ei tosin valloita varsinaisesti Costo, vaan Coston tyypit, Anders, Hannes & Co.  Pure Waste -nimisellä yrityksellään (lue edellisen linkin takaa postauksesta enemmän). Vaateteollisuuden jätemateriaaleista uutta farkkua valmistavalla Pure Wastella menee nyt lujaa: firma palkittiin tänä vuonna Vuoden muotitekona ja vastikään ELLE Style Awardseissa Vuoden Ekologisena Muotitekona. Sitä se todellakin on, palkinto ei olisi voinut mennä oikeampaan osoitteeseen!

esa_pure_wasteSyystä iloiset ELLE-voittajat

Kuva: elle.fi

Nerokasta on se, että kotimainen vaatemerkki Nurmi — niinikään tänä vuonna palkittu — on alkanut valmistaa farkkuja Pure Waste -materiaalista! Kyseessä saattaa hyvinkin todennäköisesti olla maailman ekologisimmat farkut.

07ea527a-4f39-40b0-b563-a09ea05ff065

Nurmen RE-JEANS -farkkujen materiaalina on 100% kierrätyspuuvilla, jonka raaka-aine on täysin farkkujen leikkuujätettä. Tämä innovatiivinen materiaali on tiettävästi ensimmäinen denim, joka on tehty 100%:sti kierrätysmateriaalista.

Leikkuujäte leikataan ensin pieneksi, sen jälkeen karstataan vanumaiseksi materiaaliksi.Tämävanukehrätään langaksi ja kudotaan jälleen kankaaksi kiinalaisessa tehtaassa, joka on erikoistunut kierrätysmateriaalien valmistukseen. Vaikka raaka-aine on kierrätettyä, on tästä materiaalista pystytty kehittämään erittäin laadukas ja kestävä.

Materiaalin on kehitellyt helsinkiläinen Pure Waste Textiles, joka palkittiin juuri sekä Finatexin toimesta Vuoden suomalaisena muotitekona sekä Elle Style Awards -gaalan Ekologisena muotitekona.

– Lähde: Nurmen pressitiedote

RE-JEANSit valmistetaan Keiteleellä, eikä materiaalia tarvitse värjätä uudelleen. Jopa tavanomaisesti nahkainen farkkumerkki on kierrätettyä sisäkumia, farkut ovat näinollen paitsi ekologiset, myös vegaaniset.

RE-JEANS- farkut lanseerataan tänään alkavilla Luonnollisesti- messuilla, osastolla 7 c 49. Meikä aikoo ainakin mennä hiplailemaan ja testaamaan (jos farkut ovat jo myynnissä).

Onnea Nurmi ja onnea Pure Waste, Suomen uusi Nokia! :)


Rakasta itseäsi viikonloppuna

Mikäli olet kiinnostunut luomuruoasta, luonnonkosmetiikasta, superfoodeista, teveystrendeistä jne. on tulevana viikonloppuna luvassa vuoden messutapahtuma. Messukeskuksessa järjestetään kiinnostavat (mutta älytöntä nimeä kantavat) I love me -messut, jotka pitävät sisällään Kauneus-, Muoti-, Terveys-, Luonnollisesti ja Koru&Kello -tapahtumat. Viimeistä lukuunottamatta kahlaan läpi kaikki, tosin Muotimessut ovat yleensä suhteellisen ankeat — tai siis minua kiinnostavaa sisältöä on niillä älyttömän vähän… Saa nähdä miten on tänä vuonna.

ILoveMe14_etusivu_fin_uusi

Kauneusmessut ovat itselleni ammatillisesti vuoden kohokohtia, kun parissa päivässä ehtii tavata monia maahantuojia ja tutustua uusiin luonnonkosmetiikkatrendeihin ja -tuotteisiin. Täytyy tosin myöntää, että aina luonnonkosmetiikan osuus Kauneusmessuilla ei ole kovin kummoinen, mutta parannusta muutaman vuoden takaiseen on tapahtunut selvästi. Onneksi.

kc-messuillaViime vuonna muina messumuijina

Kuva: Dorit Salutskij

Viime vuonna häärin Pihlajavoidejulkkareiden vuoksi lähinnä Mádaran ständillä, tänä vuonna en onneksi ole töissä luentoani lukuunottamatta (lisää edempänä tekstissä).

Luonnollisesti-messujen näytteilleasettajia kun selaa, hymyilyttää vaan: niin paljon mahtavia yrityksiä! Oman ammattiin ajautumisensa tajuaa viimeistään silloin, kun pitkälti yli puolet kaikista näytteilleasettajista on tuttuja tahoja. Kuuden vuoden aikana on tullut blogin myötä tutustuttua ihmisiin, brändeihin ja tuotteisiin urakalla. Huippua tavata taas kaikkia! Tämä minun työni kun on aika yksinäistä puurtamista.

Messuilla on myös monia kiinnostavia luentoja. Listasin alle ne, mitkä kiinnostavat itseäni henkilökohtaisesti, koko messuohjelman löydät messulehdestä. Huomaa, että osa luennoista on useana päivänä, listasin ne nyt jokaiselle päivälle, jona ko luento järjestetään.

PERJANTAINA

12.00 Homeopatia, nykyajan lääketiede / Seminaaritila 103

13.30 Herkuttelijan vaihtoehdot sokerille ja gluteenille / Virpi Mikkonen / Voi Hyvin -lava, halli 7

14.00 Kosmetiikan turvallisuus, mitä se tarkoittaa? / Eeva-Mari Karine, Teknokemian yhdistys ry. / Terveys & Kauneus -luentosali, halli 6

15.00 Paneelikeskustelu: Miten uusi kosmetiikkalainsäädäntö vaikuttaa asiakkaan ja ekokampaajan arkipäivään / Voi Hyvin -lava, halli 7

16.00 Luonnonkosmetiikka, sen raaka-aineet ja kosmetiikan vaikutukset luontoon ja ympäristöön / Ann-Mari Patshijew, Pro Luonnonkosmetiikka ry:n pj / Voi Hyvin -lava, halli 7

LAUANTAINA

13.30 Herkuttelijan vaihtoehdot sokerille ja gluteenille / Virpi Mikkonen / Voi Hyvin -lava, halli 7

14.00 Ekologista luksusta /Haastattelussa Marita Huurinainen / I love me -lounge

15.00 Ihon sisäinen ja ulkoinen hoito — boostaa ihosi uuteen hehkuun luonnon arvokkailla tehoaineilla / Noora Shingler ja Maria Lönnqvist / Seminaaritila 103

16.00 Millä tavalla ekokampaaja eroaa tavallisesta kampaajasta / Voi Hyvin -lava, halli 7

17.00 Lääkinnälliset sienet kokonaisvaltaisen terveyden edistäjinä / Lari Laurikkala, Four Sigma Foods / oi Hyvin -lava, halli 7

SUNNUNTAINA:

13.00 Trashionistan ekologinen ja eettinen tyyli / Haastattelussa Outi Pyy / I love me -lounge

13.30 Herkuttelijan vaihtoehdot sokerille ja gluteenille / Virpi Mikkonen / Voi Hyvin -lava, halli 7

14.30 Millä tavalla ekokampaaja eroaa tavallisesta kampaajasta / Voi Hyvin -lava, halli 7

15.00 Luonnonkosmetiikka, sen raaka-aineet ja kosmetiikan vaikutukset luontoon ja ympäristöön / Ann-Mari Patshijew, Pro Luonnonkosmetiikka ry:n pj / Voi Hyvin -lava, halli 7

Raakaleipuri_WEB-200x263Kuten listauksesta ehkä bongasit, luennoimme yhdessä raakakakkuleipuri Maria Lönnqvistin kanssa lauantaina kauneuden ulkoisesta ja sisäisestä hoidosta. Minä puhun kosmetiikasta ja Maria siitä, miten voit syömällä, fiksuilla raaka-ainevalinnoilla saada ihosi hehkumaan.

Luennollamme on tarjolla Marian raakakakkuja ja arvomme luennolle osallistujien kesken lisäksi 2 kpl molempien kirjoja (Marjoja ja maskaraa sekä Raakaleipurin parhaat kakut) + Pihlaja-vartalovoit, kandee tulla mestoille! Mikäli mielit mukaan luennollemme, klikkaa varmuudeksi itsesi mukaan luennon FB-ryhmään. Näin varmistat paikkasi.

Pihlaja-vartalovoita ja Marian kirja on tulossa arvontaan piakkoin bloginkin puolella, vähän panttailen vielä… :)

Ehkä nähdään messuilla?

 


RMS:llä on mainio ekoripsari

Luonnonkosmetiikassa aurinkorasva ja ripsiväri ovat monille ne hankalimmat tapaukset. Ekoaurinkovoiteiden käyttäjän erottaa rannalla valkoisen hohtavana kalma-Kallena ja ekoripsarit, no niitä nyt ei erota ripsistä juurikaan.

Löysin itse keväällä vihdoinkin toimivan ekoaurinkorasvasarjan, joka ei jätä ihoa valkoiseksi niin kuin melkein kaikki verrokkinsa. Toinen kosmetiikkahaaste on siis selätetty, mutta ripsivärin kohdalla etsintä on yhä käynnissä.

Olen testaillut viimeisten vuosien aikana useita luonnonkosmetiikkaripsivärejä ja vaikka jotkut ovat olleet ihan ok, niin yksikään ei ole jäänyt vakkarikäyttöön.  Vaaleaverikölle suomalaiselle uskon ekoripsareista löytyvän jo monia hyviä vaihtoehtoja, mutta kun omaa tummat piirteet luonnostaan niin tuntuu, että suurin osa ekologisista ripsiväreistä on yhtä tyhjän kanssa.

Olen viimeisen parin kuukauden aikana testannut kahta luonnonkosmetiikan uutuusripsaria. Ensimmäinen on Laveran Butterfly Effect ja toinen vastikään Suomeen rantautunut RMS-sarjan Defining Mascara. Molemmilla luvataan ripsiin volyymia.

kc-ripsivarit

Sain kesällä testiin Laveran uuttuuden, joka muistuttaa ulkoisesti ihan tavanomaisia ripsareita. Minusta se on hyvä, sillä samoja kuluttajiahan ekokosmetiikkakin nykyään kalastelee kuin tavanomainen kempparimainonta. Tuote näyttää uskottavalta ja kivalta.

Ripsissä ei kuitenkaan näy juurikaan eroa siihen, että mulla ei olisi ripsiväriä ollenkaan.

kc-lavera1Lavera Butterfly Effect vs ripset luonnontilassa

Vasemman silmän ripsissä on Laveran Butterfly Effect, oikealla ripsissä ei ole ripsiväriä ensinkään. Ero on miusta aika pieni, mutta kyllä ripsarilla toki saa “tehokkaamman” katseen. Ihan hyvä arkilook.

Kun laitoin vertailun vuoksi oikean silmän ripsiin omaa vakkariripsiväriäni, huomaa eron selkeämmin:

kc-lavera2Lavera Butterfly Effect vs tavanomainen MaxFactor-ripsiväri

Alakuvan oikean silmän ripsissä ripsari, joka antaa selvää eroa ekoversioon. Mutta kuten todettua, vaaleaveriköllä Butterfly Effect saattaa olla oikein toimiva, muistaakseni Eeva oli testaillut kesän pressissä ja tykännyt ko tuotteesta.

Omaan käyttööni Laveran uutuus ei jäänyt, harmillista kyllä.

Toinen testituote on monien kosmetiikkaintoilijoiden iloksi vastikään Suomen markkinoille rantautunut RMS-sarjan Defining Mascara. Sen hylsy on erikoinen (oikealla):
kc-ripsari.hylsyt

Hylsy on ensinäkemältä suora tikku, mutta lähempi käyttö opetti, että siinä kyllä on pienet “hampaat” ja väri levittyy yllättävän hyvin. Olin kieltämättä yllättynyt ripsivärin tehosta, vaikkei se ihan oman perusripsarini tehoihin ylläkään. Alla havainnekuva RMS:stä ripsissä: kc-rmsYllättävän hyvä!

Olen pahoillani kuvien laadusta, nykyään kun ei ole aikaa kuvata… Mutta tästä saanee selvää sen verran, että RMS näkyy ripsissä selvästi Laveraa tehokkaammin. Tuote antaa sekä volyymia että pituutta ripsiini, vaikka ne ovatkin tummat ja erottuvat luonnostaan.

Oman kokemukseni perusteella, RMS:n Defining Mascara on markkinoiden ekoripsariparhaimmistoa, itse todennäköisesti ostaisin tämän, jos joku pitäisi valita.

RMS:n tuotteita saa Suomessa toistaiseksi Liinun´n -hoitolasta, jolla onneksi on toimiva nettikauppa. Huomaa, että RMS:llä on kaksi eri ripsiväriä ja tämä minun testaamani on nimenomaan Defining Mascara. Toisesta, Volumizing Mascarasta en omaa käyttökokemusta, mutta kuulemma juuri tämä Defining on kahdesta se, jolla saa enemmän tehoja ja tummuutta lookkiin.


Hyvää yötä vuodesta 1929

Bloggasin pari viikkoa sitten lastenhuoneen ja vuodevaatteiden kemikaaleihin liittyen. Ei varmaan tarvitse enää perustella sitä, miksi on fiksua nukuttaa skidiä mahdollisimman kemikaalittomassa ympäristössä.

Siinä missä muotiblogit saattavat saada aikaan sen, että tietyt vaatteet tai asusteet myydään loppuun alta aikayksikön, on minusta ilahduttavaa, että myös Kempparin kaltaisten blogien lukijat saavat toisinaan aikaan vastuullisten tuotteiden osalta samanlaista myynniin volyymin kasvua. Etenkin kun kyseessä on kotimainen, eettisesti toimiva ja ekologisia tuotteita valmistava yritys, toivon todellakin, että yhteistyö blogini kanssa näkyy firman myynnissä! Olen sen verran idealisti, että ajattelen jokaisen yksittäisen fiksun valinnan olevan pois monikansallisilta ketjuyrityksiltä.

kc-pvp2

kc-pvp.1

Kuvat: porinvillajapeite.fi

Porin Villa ja Peite on perustettu 20-luvulla ja minusta on hienoa, että Suomessa on vielä muutamia yrityksiä, jotka pystyvät sinnittelemään kaukomailla tuotettujen tuotteiden rinnalla. Näitä kotimaisia, monikansallisiin jättiläisiin verrattuna pienempiä firmoja kuluttajan on usein vaan vaikea löytää, ne kun eivät näy katukuvassa. Minäkään en tiennyt esimerkiki Porin Villa ja Peitteestä ennen tätä yhteistyöprojektia! Kemppari olkoon se kylänraitti, jolla paikallisuutta, ekologisuutta, eettisyyttä ja luonnollisuutta arvostava kuluttaja käy päiväkävelyllä. :)

Moni teistä tarttui Kemikaalicocktailille ja Project Mama -blogille räätälöityyn Porin Villaja Peite -tarjoukseen* — itseasiassa niin moni, että halusivat laajentaa tarjoustaan ja pidentää kampanja-aikaa.

Teistä moni kyseli vauvoille tarkoitetun futonpatjan perään, joten vauvafutoni ja vesipestävä sijauspatja ovat nyt Porin Villa ja Peite -kampanjasivulla tarjouksessa koko lokakuun ajan. Meinaan tilata nämä meidänkin vauvalle, koska Hector on niin jätti, ettei meinaa enää mahtua äitiyspakkaukseen! Siirtyminen pinnasänkyyn tapahtuu pian, toivottavasti pääsemme muuttamaan vähitellen Kallioon, pinnasänky kun on siellä, enkä jaksaisi roudata sitä tänne evakkoasuntoon…

Luonnonmateriaaleista kun kerran on puhe; muistutukseksi vielä, että jos kotoasi löytyy eläimen talja, joka mahtuu vauvan sänkyyn tai vaunukoppaan, aseta se sinne ihmeessä. Talja lämmittää viileillä syys- ja talvisäillä mukavasti pientä ja hyvällä tuurilla ehkäisee allergioitakin puhkeamasta. Perheissä, joissa on kissoja, koiria tai muita karvaisia, turkin omaavia asukkeja, hyötyjä saa varmaan muutenkin, mutta perheissä, joissa ei ole eläimiä, saattaa talja olla vauvalle tosi hyvä juttu (mikäli kukaan perheestä ei ole taljalle allerginen).

* Sisältöyhteistyö Porin Villa ja Peite -yrityksen kanssa. Alennukset blogini lukijoille voimassa kampanjasivuillaan lokakuun loppuun.


Copyright 2011 Kemikaalicocktail · Lataa RSS